Blekkskrivere og TCO – «Total Cost of Ownership»
Når det gjelder større økonomiske beslutninger, som investeringer i teknisk utstyr eller programvareløsninger, så er det mange bedrifter som benytter seg av et begrep som kalles for TCO – «Total Cost of Ownership». Det kan høres tørt og komplisert ut, men er egentlig en svært relevant modell også for private økonomiske beslutninger.
TCO handler enkelt forklart om hva en investering egentlig koster totalt, over hele levetiden til produktet eller tjenesten. I en grunnleggende modell vil det inkludere den umiddelbare investeringen, kostnader til vedlikehold over produktets levetid, og dessuten eventuell restverdi. Det er faktisk mange private forbrukere som gjør en slik beregning, uten å tenke over det, i forbindelse med for eksempel kjøp av bil. Da er det naturlig å sammenligne både prisen nå, eventuelle serviceavtaler og en forventet verdi som bruktbil om noen år.
I noen tilfeller er denne modellen ekstra relevant, og blekkskrivere er et godt eksempel. Mange blekkskrivere er forbausende billige, men det er fordi produsentene har en forretningsmodell som er basert på salg av relativt kostbart blekk. Samtidig åpner det for tilbydere av rimeligere blekkpatroner fra andre leverandører. I dette eksemplet er restverdi kanskje ikke spesielt, med tanke på den raske utviklingen i markedet.
La oss ta en skriver som koster 500 kroner som eksempel. Det er enkelt å sammenligne denne salgsprisen med både andre modeller og mellom flere butikker. Samtidig kan det være at hver patron koster omtrent 300 kroner, og hvis man bruker til sammen 5 patroner hvert år i løpet av 5 års levetid – da blir den totale kostnaden for patroner hele 7 500 kroner. Det er da helt åpenbart at driftskostnadene er den helt dominerende delen av TCO for en blekkriver. Igjen medfører det også at det er ekstremt viktig å ta høyde for disse kostnadene allerede ved innkjøp av printeren.